رد شدن به محتوای اصلی

روانشناسی چیست ؟روانشناس کیست ؟



 روانشناسی چیست ؟

روانشناسی علم مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی تعریف میشود ؛ با توجه به این تعریف میتوان گفت که مطالعه در تمام زمینه های مربوط به کلیه رفتارهای انسان ، سایر موجودات زنده و حتی رفتارهای جوامع و فرهنگها نیز میتواند به روانشناسی مرتبط گردد علاوه بر آن فرایندهایی همچون تفکر ، حافظه ، احساس و ادراک و سایر مقوله های شخصیتی و روانی نیز در حیطه مطالعات روانشناسی میباشد از آن رو گرایشات بسیاری نیز زیر مجموعه این علم گسترده میباشد که از آن جمله میتوان به روانشناسی بالینی ، عمومی ، تجربی ، تربیتی ، سلامت ، صنعتی ، کار ، فرهنگ ، تبلیغات ، ژنتیک ، خواب و غیره نام برد که هرکدام نیز به نوبه خود به زیر مجموعه های تخصصی تری تقسیم میگردند.

روانشناس کیست ؟
مسلما همچون سایر علوم در عرصه روانشناسی نیز به کسی میتوانیم عنوان روانشناس را اطلاق نماییم که حداقل در یکی از رشته های روانشناسی دارای مدرک لیسانس یا بالاتر باشند. در این میان سروکار اکثر مردم با آندسته از روانشناسان میباشد که در مدارس ، بیمارستانها و یا کلینیکهای روانشناسی و مشاوره ای بعنوان مشاور یا درمانگر فعالیت میکنند لذا بهتر است در همین جا به تعریف سه فعالیت اصلی راهنمایی ، مشاوره و رواندرمانی بپردازیم تا انتظارات و ذهنیتمان نسبت به خدمات روانشناختی روشنتر گردد .


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

سونامی بی معنایی زندگی در راه است

او را نمیشناختم، ولی متاسفانه خبر مرگش به گوشم رسید. همین موضوع ناخوشایند سبب شد که بار دیگر عطش نوشتن این متن درون من زنده شود. بعلت شغل خود و علاقه به چرایی های انسان، آنچه میبینم بوی ناخوشایند آتشی است نهان. زندگی در دنیای امروز متفاوت شده است و نمیتوان با همان شیوه گذشته زندگی کرد و یا حتی زنده بود! مثل این میماند که سرعت تحول زندگی بسیار سریعتر از انسان شده است. آنچه در عموم روز و شب میبنم و یا از من میخواهند که نظاره گر باشم، افرادی هستند که نمیدانند برای چه بیدار میشوند، به کجا میروند و به کجا باز میگردند. در این بین کمال گرایی به اوج رسیده و مصرف گرایی عادت شده است، هر روز از ما میخواهند که مثل دیگران بخریم، بپوشیم، آرایش کنیم، رفتار کنیم و از خود دور شویم. رنج آورتر این است که وقتی همه همرنگ شوند دیگر کسی رنگ مشکل را نمی بیند و این گودال را گود تر خواهیم کرد. البته به لطف داروها، میتوان کور شد تا چاله را ندید ولی تا کی؟ زمان به سرعت میگذرد و انسان ها جا میمانند، عده ای هم که سوارند نمیدانند به کجا چنین شتاب زده میروند. احساس میکنم وظیفه ای بر دوش تک تک انسانهاست و آن ح