رد شدن به محتوای اصلی

هوش و موفّقیت

 


از دیرباز، هوش به عنوان یکی از عواملی که باعث موفّقیت فرد در زندگی می شود، مطرح بوده است؛ ولی مسئله مهم این است که بهره هوشی، تعیین کننده موفّقیت فرد در دراز مدّت نیست. به عبارت دیگر، همیشه این طور نیست که هر کس که هوش منطقی بالاتری داشته باشد، موفّق تر است. در بعضی از موارد، افراد بسیار باهوشی را می بینیم که در زندگی موفّق نیستند و بالعکس، افرادی با بهره هوشی کم تری را می بینیم که موفّقیت های فراوانی را کسب می کنند. برای مثال، همگی داوطلبان کنکوری را دیده ایم که در دوران مدرسه همیشه نمرات عالی داشته اند و جزو شاگردان باهوش به حساب می آمده اند، ولی در کنکور، شکست خورده اند. حتی در مدرسه نیز هنگامی که تست هوش از افراد به عمل می آید، ارتباط مستقیم با وضعیت تحصیلی ندارد و این گونه نیست که هرکس بهره هوشی بالاتری داشته باشند لزوماً در تحصیل موفّق است.

به علاوه، موفّقیت، و ابعاد متفاوتی دارد و لزوماً موفقیت فرد در یک زمینه و یک بعد زندگی، پیشگویی کننده موفّقیت در دیگر ابعاد زندگی نیست. افراد بی شماری را می بینیم که موفّقیت شغلی دارند، ولی در زندگی خانوادگی موفّق نیستند؛ موفقیت تحصیلی دارند، ولی در روابط اجتماعی بسیار ضعیف عمل می کنند؛ ورزشکار موفّقی هستند، ولی در برنامه ریزی روزانه خود، دچار مشکل می شوند؛ افراد تحصیلکرده ای هستند، ولی مواد مخدّر مصرف می کنند... اگر هوش یک فرد، تضمین کننده موفّقیت او در زندگی است چرا همیشه بدین گونه نیست؟ چگونه می شود که هوش باعث موفّقیت در یک بعد زندگی می شود، ولی در ابعاد دیگر، موجب شکست و یا حتی فاجعه می شود؟ چگونه ممکن است که فردی باهوش، شکست خورده این زندگی باشد و چرا افراد موفّق، همیشه با هوش ترین افراد جامعه نیستند؟ اگر مصرف مواد مخدّر کاری هوشمندانه نیست، چرا بسیاری از افراد با بهره هوشی بالا، مواد مخدّر مصرف می کنند؟

سؤالات فوق، برای مدت ها ذهن روان شناسان را به خود مشغول نموده بود و موجب پدید آمدن فریضه های مختلفی شده بود. اکنون پاسخ به این سؤالات را تفاوت در «هوش هیجانی» می دانند.

ارسطو، هوش هیجانی را «عصبانیت به شخص صحیح، به درجه صحیح، در زمان صحیح، به منظور صحیح و به شیوه صحیح» می دانست.

هوش هیجانی، یک توانایی جدا از «هوش منطقی» به حساب می آید که با آن تناقض ندارد؛ ولی وجود هر دوی آنها در یک فرد، باعث موفّقیت او می گردد. کسی که از هر دو هوش منطقی و هیجانی بالایی برخوردار است، می داند که چگونه هیجاناتش را کنترل کند و هوش منطقی خود را در راه صحیح به کار گیرد. اما کسی که از هوش هیجانی پایینی برخوردار باشد، ولو آن که هوش منطقی خوبی داشته باشد، گرفتاری های زیادی در زندگی خواهد داشت. همه افراد، منطقاً می دانند که مصرف مواد مخدّر، کار درستی نیست و در دراز مدت، باعث ناتوانی آنها می شود؛ ولی عدم کنترل خود در کسب لذّتی فوری، موجب نادیده گرفتن منطق و فدا کردن سود دراز مدت می شود. هوش هیجانی از پنج توانایی فردی تشکیل می شود:

1 - آگاهی از خود؛ یعنی فرد از هیجانات خود در لحظه های مختلف آگاهی داشته باشد. فردی با هوشِ هیجانی پایین، نمی تواند بین عواطف مختلف خود، تفکیک قائل شود و مثلاً نمی داند غمگین است یا عصبانی، طبیعی است هنگامی که عواطف منفی خود را به خوبی نشناسد، نمی تواند راه مقابله با آنها را بیابد؛

2 - کنترل هیجانات خود؛ یعنی توانایی تنظیم و کنترل هیجانات منفی نظیر: اضطراب، عصبانیت، افسردگی و...؛

3 - حفظ انگیزه و تمرکز به هدف؛

4 - تشخیص هیجانات در دیگر افراد. افرادی که واجد این خصوصیت هستند، در روابط بین فردی و شغلی موفّق ترند؛

5 - کنترل روابط بین فردی؛ یعنی رابطه خود با دیگران را تنظیم کند، با چه افرادی ارتباط برقرار کند، این ارتباط را به چه میزان گسترش دهد وبرای آن، چه معیار و اندازه ای تعیین کند.

به عبارت دیگر، هر کدام از ما دو ذهن داریم: یکی ذهن منطقی و دیگری ذهن هیجانی. این تقسیم بندی، تداعی کننده تقسیم بندی قدیمی مغز و قلب است که در آن تقسیم بندی، قلب، مرکز کنترل هیجان ها و عواطف محسوب می شد. هر کدام از این دو ذهن، در شرایط مختلف، ممکن است باعث ایجاد رفتاری در آدمی شوند. ذهن هیجانی به سرعت واکنش نشان می دهد و عواقب کار را نمی نگرد؛ ولی در قضاوتش دقت را فدای سرعت می کند. ما به سرعت، به وقایع، واکنش هیجانی نشان می دهیم؛ ولی معلوم نیست که این واکنش از نظر منطقی صحیح باشد. به همین دلیل، افرادی مانند کانت، هیجانات را «بیماری ذهن» می دانستند.

داشتن هوش هیجانی بیشتر، منجر به کاهش پرخاشگری، افسردگی، بیماری های خوردن (نظیر بی اشتهایی عصبی و پرخوری)، سوء مصرف مواد غذایی و... می گردد، فرد را از نظر اجتماعی تواناتر می سازد و به او این توانایی را می دهد که اهداف بهتر را انتخاب کند و این هدف را تا رسیدن به مقصود ادامه دهد.

مسئله مهم این است که هوش منطقی، در طول عمر، میزان ثابتی دارد و نمی توان آن را تقویت نمود؛ ولی هوش هیجانی را می توان تقویت کرد و در تربیت فرزندان هم آن را مورد توجه قرار داد. به همین دلیل، مطرح شدن هوش هیجانی، دریچه ای تازه در پیشگیری از بیماری های روان پزشکی گشوده است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

راه های تقویت حافظه برای درس خواندن

  بعضی‌ها بارها و بارها درسی را می‌خوانند و تکرار می‌کنند، ولی در پایان، نتیجه‌ی خوبی نمی‌گیرند و در مقابل بعضی دیگر، با وجود اینکه وقت و انرژی کمتری برای  درس خواندن  صرف می‌کنند، نتیجه‌ی بسیار بهتری به دست می‌آورند. کیفیت درس خواندن بسیار مهم‌تر از کمیت و مقدار آن است و هر دانش‌آموز یا دانشجو باید با  روش‌های درست درس خواندن  آشنا باشد تا در امتحانات، نتایج بهتری کسب کند. در اینجا با مروری بر راه های  تقویت حافظه  برای درس خواندن، به بیانِ بهترین راه‌های کمک به مغز، برای  به خاطر سپردنِ سریع‌تر  و آسان‌ترِ اطلاعات و در نهایت، داشتنِ  عملکرد بهتری در امتحانات ، پرداخته شده است. ۱. پیش از امتحان، قدم بزنید ثابت شده است که ورزش کردن حافظه‌ را تقویت کرده و قدرت مغز را افزایش می‌دهد. پژوهش انجام شده توسط دکتر چاک هیلمن از دانشگاه ایلینوی، نشان می‌دهد حدود ۲۰ دقیقه ورزش پیش از امتحان، می‌تواند موجب بهبود عملکرد فرد شود. ۲. مطالب را با صدای بلند بخوانید درست است که با انجام این کار ممکن است کمی دیوانه به نظر برسید، ولی حتما این روش را امتحان ...

افسردگی چگونه بر کارکردهای مغز تاثیر می گذارد؟

  تأثیر افسردگی بر مغز افسردگی افسردگی اختلالی است که با تغییر مسیرهای عصبی، سیناپس‌ها و اندازه‌ی هیپوکامپ در مغز تغییرات عمده‌ای را اعمال می‌کند. زمانی که افسردگی دارید احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کنید؛ افسردگی منجر به از بین رفتن ارتباط بین سلول‌ها می‌شود و به همین دلیل مغز مجبور می‌شود برای پردازش اطلاعات، احساسات و به یاد سپاری وقایع تلاش بیشتری به خرج دهد. در نهایت احساس خستگی و خواب‌آلودگی ناشی از افسردگی در فرد مبتلا زیاد می‌شود. در ادامه به تأثیرات افسردگی بر بخش‌های مختلف مغز پرداخته‌ایم. افسردگی بر کدام بخش‌های مغز تأثیر می‌گذارد؟ سه قسمت مهم در مغز وجود دارد که به نظر می‌رسد در افسردگی اساسی نقش مهمی داشته باشند: هیپوکامپ هیپوکامپ در نزدیکی مرکز مغز قرار دارد. این بخش وظیفه ذخیره سازی حافظه و رویدادها را به عهده دارد، همچنین تولید هورمون کورتیزول را تنظیم می‌کند. بدن در زمان استرس جسمی یا روانی و افسردگی، کورتیزول آزاد می‌کند. مشکلات زمانی رخ می‌دهند که به دلیل یک رویداد استرس زا یا عدم تعادل شیمیایی در مغز، کورتیزول بیش از حد وارد مغز می‌شود. به طور طبیعی نورون‌های مغز...

تست mbti

  M yers- B riggs   T ype   I ndicator که به اختصار   MBTI   خوانده می‌شود، یک تست ارزیابی شخصیت است که بر اساس آن مشخص می‌شود هر فردی دارای چه خصوصیاتی است و در شرایط مختلف چگونه تصمیم‌گیری می‌کند و بر اساس این تست که از یکسری سؤال تشکیل شده است، مشخص خواهد شد که از میان 16 تیپ شخصیتی مختلف کدام‌یک در ما پررنگ‌تر است. در مقاله‌ای تحت عنوان آزمون DISC (دیسک) چیست؟، به بررسی آزمونی تحت عنوان دیسک پرداختیم که بر اساس این آزمون مشخص می‌شود که افراد در زمینهٔ کاری خود دارای چه خصیصه‌هایی هستند اما این در حالی است که آزمون MBTI، که توسط موسسهٔ The Myers & Briggs Foundation طراحی شده است، بیشتر روی خصوصیات  روانشناختی  افراد متمرکز است ولی در عین حال می‌توان از نتایج آن برای محیط کار نیز استفاده نمود. مزیت‌های تست MBTI برخی تیپ‌های شخصیتی هستند که برای برخی مشاغل، موقعیت‌ها و غیره مناسب‌تر می‌باشند که با شرکت در آزمون ام‌بی‌تی‌آی مشخص خواهد شد که ما کدام‌یک از این ۱۶ تیپ هستیم و پس از مشخص شدن تیپ‌مان، با دید بازتری خواهیم ت...